|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1a. KONTAKT Hälsning |
Avvisar kontakt – morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt – skyggar och drar sig undan. |
Accepterar kontakt – helt oengagerad, men drar sig inte undan.Lykke, Raz, Shelly, Peach |
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad.
Sid, Ellie |
Intensivt kontaktbeteende mot testledaren, kan hoppa och gnälla |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer ej med trots upprepade försök att locka. |
Följer med motvilligt. Strävar mot föraren eller stretar åt annat håll.
Peach |
Följer med hela sträckan, neutral.
Lykke, Shelly, Ellie |
Följer med villigt. Engagerar sig.
Raz, Sid, |
Följer med villigt. Visar intensivt intresse mot testledaren, hoppar, gnäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar. Morrar och/eller bitförsök.
Peach |
Undviker, drar sig undan, söker stöd hos föraren. |
Accepterar. Är neutral.
Lykke, Raz, Shelly, Sid, |
Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.Ellie |
Accepterar. Intensivt kontaktbeteende mot testledaren, hoppar, gnäller.
|
2a. LEK 1 Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker – startar långsamt men blir aktiv.
Peach |
Leker aktivt, startar snabbt.
Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
2b. LEK 1 Gripande |
Griper ej. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet.
Shelly |
Griper direkt med hela munnen.Lykke,Raz, Sid,Ellie, Peacj |
Griper direkt, hugger föremålet. |
2c. LEK 1 Dragkamp |
Biter ej. |
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot.Shelly |
Biter – drar emot, släpper, tar om.
Lykke, Raz, Sid, Peach |
Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper.
Ellie |
Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testledaren släpper. |
3a. JAKT Förföljande |
Startar ej.
|
Startar men avbryter.
Peach-2 |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.
Ellie -2 |
Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet.
Lykke x2, Raz x2, Sid x2, Shelly x2, Ellie -1, Peach-1 |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. JAKT Gripande |
Nonchalerar bytet/springer ej fram.
Peach – 2 |
Griper ej, nosar på föremålet.
|
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning.
Lykke -1, Raz – 1, Shelly – 1, Sid – 1, Peach – 1 |
Griper direkt, släpper.Raz – 2, Sid – 2, Ellie x2. |
Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek.Lykke – 2, Shelly- 2 |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger.
|
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.Lykke, Raz, |
Är uppmärksam, något orolig. Vandrar runt efter hand.
Shelly, Sid, Ellie, Peach |
Är orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
5a. AVST.LEK Intresse |
Engageras ej av figuranten. Ointresserad. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
Shelly |
Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök.
Raz,Sid, Peach |
Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök.Lykke, Ellie, |
5b. AVST.LEK Hot/agg. |
Inga skall eller morrningar.Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie
|
Enstaka skall och/eller morrningar under momentets första del.
Peach |
Enstaka skall och/eller morrningar under momentets första och andra del.
|
Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets första del. |
Visar hotbeteenden, skall och morrningar under momentets första och andra del. |
5c. AVST.LEK Nyfikenhet |
Går ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad.
Peach |
Går fram när figuranten pratar och bollar med föremålet. |
Går fram till den dolda men talande figuranten. |
Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller tidsfördröjning.
|
Går fram direkt till figuranten utan hjälp.
Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie, |
5d. AVST.LEK Leklust |
Visar inget intresse.
Peach |
Leker ej men visar intresse.
|
Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot.
Raz, Shelly |
Griper direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot.Lykke, Sid, Ellie |
Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
5e. AVST.LEK Samarbete |
Visar inget intresse.
Peach *avbryter* |
Blir aktiv men avbryter.
Shelly |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv.Lykke, Raz |
Är aktiv med figuranten, intresse även mot passiv figurant.Sid, Ellie |
Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERASKN. Rädsla |
Stannar, kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
Lykke, Raz, Sid, Shelly, Ellie |
Flyr högst 5 meter.
|
Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERASKN. Hot/agg. |
Visar inga hotbeteenden.
Sid, Ellie |
Visar enstaka hotbeteenden.Lykke, Shelly |
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
|
Visar flera hotbeteenden och någon attack.Raz |
Visar hotbetenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERASKN. Nyfikenhet |
Går fram när föraren lägger ned overallen/går inte fram.Lykke, |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen – lockar på hunden.Raz, Shelly, Sid |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
|
Går fram till overallen utan hjälp.
Ellie |
6d. ÖVERASKN. Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
Raz, Shelly, Sid, Ellie |
Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen.Lykke |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERASKN. Kvarstående intresse |
Inget intresse för overallen. Lykke, Shelly |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle.Ellie |
Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen.Raz, Sid |
Biter i/lek mot overallen. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med overallen vid två eller fler passager. |
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar. Kort stopp.
|
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
Lykke, Raz, Shelly, Sid |
Flyr högst 5 meter.Ellie |
Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL. Nyfikenhet |
Går inte fram. |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet – lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.
Ellie |
Går fram till skramlet utan hjälp.
Lykke, Raz, Shelly, Sid |
7c. LJUDKÄNSL. Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie |
Liten båge, eller liten tempoväxling, eller tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge eller tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. |
Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL. Kvarstående intresse |
Inget intresse för ljudkällan.Shelly, Ellie |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle.Raz, Sid |
Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen.Lykke, |
Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter i/leker med skramlet vid två eller fler passager. |
8a. SPÖKEN Hot/agg. |
Visar inga hotbeteenden.Shelly, Ellie |
Visar enstaka hotbeteenden.
Lykke |
Visar flera hotbeteenden under längre tid.
Sid |
Visar flera hotbeteenden och någon attack.Raz |
Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN Kontroll |
Enstaka konntroll därefter inget intresse/skärmar av sig. |
Tittat till mot spökena då och då.Shelly |
Kontrollerar/ handlar mot spökena. Långa avbrott.
Lykke, |
Kontrollerar/ handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.
Raz, Sid, Ellie |
Kontrollerar/ handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.Shelly |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering.
Lykke, Raz, Ellie |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll.Sid |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. |
Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går fram när föraren tagit av figs förklädnad. |
Går fram när föraren talar med fig/lockar på hunden.Lykke, |
Går fram till spöket när föraren står bredvid.Raz, Shelly |
Går fram till spöket när föraren gått halva avståndet.
Ellie |
Går fram till spöket utan hjälp.Sid |
8e. SPÖKEN Kontakt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. |
Accepterar kontakt – helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Besvarar kontakt när figurant bjuder.Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie |
Tar kontakt själv. Balanserad.
|
Intensivt kontaktbeteende mot figurant. Kan hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 Leklust |
Leker ej. |
Leker ej men visar intresse. |
Leker – startar långsamt men blir aktiv. |
Leker aktivt, startar snabbt.
Lykke, Raz, Shelly, Sid, Ellie |
Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
9b. LEK 2 Gripande |
Griper ej. |
Griper ej direkt, nosar först på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremålet.
Shelly |
Griper direkt med hela munnen.Lykke, Raz, Sid, Ellie |
Griper direkt, hugger föremålet. |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
Raz, Sid |
Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.Lykke, Shelly |
Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/passivitet. |
Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. |
Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/ avstår skott.Ellie |